Störande boendemiljö - Anmälan
Bygg och Miljö handlägger klagomål med syfte att undanröja olägenheter. En anmälan om störning kan t.ex. handla om vedeldning, störande grannar, buller från fläktar och restauranger, höga ljudnivåer, tobaksrök, mögel i badrum, låg temperatur, bristande ventilation eller liknande frågor som rör inomhusmiljön i bostäder och offentliga lokaler. Det kan även röra störningar utomhus på t.ex. tomtmark. Mer information finns bl.a. att läsa på Ljusdals kommuns webbplats www.ljusdal.se
Den störning som du upplever ska utgöra en olägenhet för människors hälsa eller miljön. I miljöbalken definieras olägenhet för människors hälsa som "en störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller helt tillfällig" (9 kap 3 § miljöbalken). Störningen skall pågå i nuläget. Klagomål på störningar som tidigare pågått men numera upphört handläggs inte.
Kontakta din fastighetsägare eller den som stör.
För att Bygg och Miljö ska påbörja handläggningen av ditt klagomål ska du normalt nyligen ha kontaktat och påpekat störningen för din fastighetsägare/bostadsrättsförening eller den person, alternativt den verksamhetsutövare som orsakar störningen. Fastighetsägaren eller den som orsakat störningen bör ha fått rimlig tid för att utreda problemet och vidta åtgärder. Får du ingen hjälp trots att du har kontaktat ansvarig person kan du fylla i denna blankett.
Anonyma klagomål
Du får vara anonym, men det kan i vissa fall innebära att ditt klagomål inte kan handläggas. Om du väljer att vara anonym måste du lämna mycket noggranna uppgifter om vad/vem som orsakar störningen eftersom vi inte kommer kunna kontakta dig för att få ytterligare upplysningar. Du kan heller inte få information om vad som händer i ärendet eller om ärendet lämnas utan åtgärd och avslutas. Du får i dessa fall själv ansvara för kontakten med Bygg och Miljö om du vill ha information om ärendet. Anonyma klagomål som bedöms utgöra en mindre risk för olägenhet kan komma att nedprioriteras.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, IMY: Integritetsskyddsmyndigheten. Besök IMY:s hemsida (www.imy.se/privatperson/dataskydd/ ) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Bygg och Miljö
miljo@ljusdal.se
0651-180 00 (vx)