Åtgärd inom vattenskyddsområde - ansökan och anmälan
Vad som gäller inom olika vattenskyddsområden
Du behöver förbereda och läsa vad som gäller där du bor eller där du ska utföra en åtgärd och ta reda på om du behöver anmäla eller ansöka om tillstånd eller dispens. När du fyller i ansökan så frågar vi efter vilket skyddsområde som ansökan gäller, vilken fastighet och inom vilken zon av skyddsområdet som är aktuellt i ärendet.
Avgift för handläggning av ansökan/anmälan
Kommunfullmäktige har fastställt en taxa för handläggninga av ärenden enligt miljöbalken. För handläggning av anmälan eller ansökan om tillstånd eller dispens för åtgärd inom vattenskyddsområde kommer avgift tas ut enligt timtaxa.
Handläggningstid är all tid som vi behöver lägga på utredning av ansökan till exempel granskning, inläsning, platsbesök, skrivelser, telefonsamtal och beslut. Du får betala handläggningsavgiften även om ansökan återtas eller om vi beslutar att avslå ansökan.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, IMY: Integritetsskyddsmyndigheten. Besök IMY:s hemsida (www.imy.se/privatperson/dataskydd/ ) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Bygg och miljö
miljo@ljusdal.se
0651-180 00 (vx)
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Sökandes uppgifter
- Ansökan/Anmälan
- Platsen
- Verksamheten
- Övrigt och bilagor
- Förhandsgranska
- Skicka in