Åtgärd inom vattenskyddsområde - ansökan och anmälan

LÄS MER

Vad som gäller inom olika vattenskyddsområden

Du behöver förbereda och läsa vad som gäller där du bor eller där du ska utföra en åtgärd och ta reda på om du behöver anmäla eller ansöka om tillstånd eller dispens. När du fyller i ansökan så frågar vi efter vilket skyddsområde som ansökan gäller, vilken fastighet och inom vilken zon av skyddsområdet som är aktuellt i ärendet.

Avgift för handläggning av ansökan/anmälan

Kommunfullmäktige har fastställt en taxa för handläggninga av ärenden enligt miljöbalken. För handläggning av anmälan eller ansökan om tillstånd eller dispens för åtgärd inom vattenskyddsområde kommer avgift tas ut enligt timtaxa. 

Handläggningstid är all tid som vi behöver lägga på utredning av ansökan till exempel granskning, inläsning, platsbesök, skrivelser, telefonsamtal och beslut. Du får betala handläggningsavgiften även om ansökan återtas eller om vi beslutar att avslå ansökan.

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa