Färdtjänst - Ansökan
Den här tjänsten kräver inloggningFörsta gången du ansöker om färdtjänst måste du skicka med ett medicinskt utlåtande tillsammans med ansökan.
Vad är färdtjänst och vem kan få tillstånd till färdtjänst?
Färdtjänst är en del av kollektivtrafiken och bygger på samåkning. Den är till för personer med en varaktig funktionsnedsättning på minst 3 månader som medför väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand eller att resa med den allmänna kollektivtrafiken. Att man har en funktionsnedsättning eller en diagnos utgör alltså i sig inte rätt till färdtjänst. Det avgörande är förmågan att förflytta sig och/eller nyttja kollektivtrafiken. Reglerna för färdtjänst finns i färdtjänstlagen.
Färdtjänst beviljas inte på grund av att det inte finns kollektivtrafik där man bor eller att det är dålig turtäthet. Första gången du ansöker om färdtjänst måste du skicka med ett medicinskt utlåtande tillsammans med ansökan. Detta kan bifogas digitalt i formuläret eller skickas
På kommunens webbplats kan du läsa mer om färdtjänst
Du ska alltid räkna med en handläggningstid på 3-4 veckor sedan vi fått en komplett ansökan från dig (inför storhelger kan ansökningstiden vara längre).
Det händer att vi ber dig att komplettera din ansökan. Även det kan du göra via e-tjänsten och slipper därmed att vänta på postgången.
Du kan alltid pausa och ändra
När du fyller i e-tjänsten och känner dig osäker på någon fråga, kan du alltid "Spara" din ansökan för att fundera eller ta reda på något. Du kan också ändra dina svar i din ansökan fram till dess att du skickat in den.
Vad händer när du skickat in ärendet?
Du kommer att få en bekräftelse på att vi tagit emot din ansökan. Vi kommer att titta på din ansökan och se om du, enligt lagen, har rätt till färdtjänst. Det kan hända att vi vill att du kompletterar din ansökan, i sådana fall hör vi av oss.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Ändamålet med behandlingen
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Födda dag 5, 15, 25 bevaras för evigt. Övriga gallras 2 år efter sista anteckning.
Övrigt om lagringstid
Läs mer om behandling av personuppgifter under Om Självservice i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, IMY: Integritetsskyddsmyndigheten. Besök IMY:s hemsida (www.imy.se/privatperson/dataskydd/ ) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Färdtjänsthandläggare
fardtjanst@ljusdal.se
0651-180 00 (växel)
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Personuppgifter för den sökande
- Medicinskt utlåtande
- Så här skaffar du e-legitimation
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontakt- och personuppgifter
- Specifikation
- Färdsätt och hjälpbehov
- Övrigt
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in

Hämta blankett: 1 (PDF, 451 KB)