Bostadsanpassningsbidrag
Bostadsanpassningsbidrag är ett bidrag som kommunen lämnar för vissa åtgärder som behövs för att personer med funktionsnedsättning ska kunna använda sin bostad på ett ändamålsenligt sätt.
Bostadsanpassningsbidrag lämnas för anpassning av bostadens fasta funktioner i bostaden och i anslutning till den. Bidrag lämnas dock inte om de sökta åtgärderna behöver vidtas redan av väsentligen andra orsaker än behovet av anpassningen. Bidrag ges inte för att rusta upp bostäder som inte uppfyller dagens bostadsstandardförhållanden.
Till ansökan om bostadsanpassningsbidrag ska bifogas:
- Sakkunnigintyg från arbetsterapeut, läkare eller annan sakkunnig. Vid mer omfattande åtgärder bör intyget kompletteras med ett åtgärdsprogram.
- Kopia av anbud/offert eller kostnadsberäkning.
- Ritningar över bostaden före, respektive efter, ändringen.
- Intyg från fastighetsägaren om att åtgärderna får utföras, i de fall sökanden inte själv äger sin bostad.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- För evigt
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, IMY: Integritetsskyddsmyndigheten. Besök IMY:s hemsida (www.imy.se/privatperson/dataskydd/ ) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Bygg och Miljö
bygg@ljusdal.se
0651-183 12